VII Kongres PTNSS - 27-29 Czerwiec 2017
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Torque characteristic of SI engine in dynamic operating states

The article presents the torque characteristic of the engine in dynamic operating conditions as a function of engine speed and throttle opening angle. All mentioned parameters are analyzed as independent variables over time. To develop such a characteristic an artificial neural network was used. The training data were obtained from measurements carried out on the test bench on SI engine. The operating states reflected all possible configurations of these parameters, which may occur during use of the vehicle in real traffic conditions. The article shows design of an artificial neural network that allows to designate the required dependencies. Morover, it describes the fit of the model to the measurement data, which clearly indicates its correctness. Then the developed characteristic in dynamic states was compared with the characteristic in static working states. The differencies between them for selected cases of engine operation states were presented. It shows the versatility of the presented method. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- W artykule przedstawiono charakterystykę momentu obrotowego silnika spalinowego w dynamicznych stanach pracy jako funkcji prędkości obrotowej i kąta otwarcia przepustnicy. Wszystkie wymienione parametry są analizowane jako zmienne niezależne w czasie. Do opracowania takiej charakterystyki wykorzystano sztuczną sieć neuronową. Dane uczące sieć pochodzą z pomiarów przeprowadzanych na hamowni silnikowej na silniku ZI, w stanach pracy odzwierciedlających wszystkie możliwe konfiguracje wymienionych parametrów, jakie mogą występować w trakcie użytkowania samochodu w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. W artykule została pokazana budowa sztucznej sieci neuronowej umożliwiającej wyznaczenie żądanej zależności oraz opisano dopasowanie modelu do danych pomiarowych, które jednoznacznie wskazuje na jego poprawność. Następnie opracowaną charakterystykę w stanach dynamicznych porównano z charakterystyką w stanach statycznych pracy. Pokazane zostały różnice dla wybranych przypadków pracy silnika, wskazujące uniwersalność prezentowanej metody.
Tematyka artykułu: Modelowanie i optymalizacja procesów w silnikach
Autor: dr inż. Piotr Bera
Współautor(zy): -