Badania emisji zanieczyszczeń w warunkach dynamicznych ruchu samochodu
Właściwości użytkowe samochodów są silnie zależne od warunków ruchu samochodów. Szczególnie silna na warunki ruchu samochodów jest wrażliwość emisji zanieczyszczeń z silników spalinowych. Najczęściej informacje na temat emisji zanieczyszczeń pochodzą z wyników badań homologacyjnych, w których warunki ruchu pojazdów zazwyczaj znacznie różnią się od warunków rzeczywistego użytkowania pojazdów w miastach, poza miastami oraz na autostradach i drogach ekspresowych. Wykonywane są również badanie emisji zanieczyszczeń z silników spalinowych pojazdów w warunkach ich rzeczywistego użytkowania, jednak niepowtarzalność warunków ruchu w takich wypadkach utrudnia uogólnianie wyników badań. W niniejszej pracy do badania emisji zanieczyszczeń z silników spalinowych wykorzystano testy jezdne: homologacyjne (europejskie, amerykańskie i japońskie) i specjalne (Stop and Go – do symulacji ruchu w zatorach ulicznych oraz Autobahn – do symulacji ruchu na autostradach i drogach ekspresowych), a także testy specjalne wyznaczone zgodnie z kryterium wierności w dziedzinie czasu, traktowane jako realizacje procesów stochastycznych prędkości pojazdu w różnych warunkach jego ruchu. Badania emisji zanieczyszczeń przeprowadzono na hamowni podwoziowej. Wyznaczono wartość średnią, odchylenie standardowe i współczynnik zmienności emisji drogowej poszczególnych zanieczyszczeń. Wyznaczono zależność średniej emisji drogowej zanieczyszczeń od prędkości średniej samochodu w poszczególnych testach. Stwierdzono dużą wrażliwość emisji zanieczyszczeń na warunki ruchu pojazdu, nawet dla modeli ruchu o zbliżonej wartości średniej prędkości samochodu.
Tematyka artykułu: Pomiary i kontrola emisji
Autor: Zdzisław Chłopek
Współautor(zy): Jacek Biedrzycki Jakub Lasocki Piotr Wójcik